Després de cinc intenses jornades marcades pel millor teatre gestual, la Mostra Internacional de Mim a Sueca (MIM) va tancar aquest diumenge la seua 28ª edició superant totes les seues expectatives en aconseguir completar tots els seus aforaments tant en les representacions de sala com en les realitzades en la via pública.
I tot açò dins d’un ambient lúdic i multitudinari que va convertir a Sueca en la major festa escènica del gest i en la qual també va pertocar, a través de la gramàtica del cos i les seues infinites possibilitats, per a reflexionar sobre els temes més candents de la nostra actualitat. Des dels refugiats –De Traca A Tempo Dansa- , els trastorns mentals –Hullu de Blick Theatre-, la discapacitat –Circ social de la Finestra Nou Circ- o les conseqüències de les revolucions –Doctor Dapertutto de Teatre del Silenci. I tot açò sense deixar de costat l’humor, ingredient que no va faltar en muntatges com a Slip Experience de Okidok, The audition de Xa Teatre o Pluja Guillem Albà i Clara Peya, etre uns altres.
El 80% de les localitats del MIM es van esgotar el primer dia que es van obrir les taquilles i en la inauguració del festival ja casi no quedaven entrades per als muntatges de sala. Com destaca Joan Santacreu, director del festival, “el públic ha sigut el vertader protagonista i el responsable de l’èxit d’aquesta edició en la qual hem penjat el cartell d’entrades esgotades en els 9 espectacles de sala que s’han oferit i hem vist abarrotades les places i carrers de Sueca que han servit d’escenari per als 11 espectacles gratuïts”. Enguany, apunta el director, “ha sigut una aposta arriscada en la qual hi ha hagut més de 200 persones implicades en la coordinació del festival que han realitzat un treball molt laboriós i intens però el resultat del qual ha valgut la pena i del que ens sentim molt satisfets”.
Ple absolut en totes les representacions que van acollir les taules del Bernat i Baldoví protagonitzades per la classe magistral de Mauricio Celedón, Allegro de Cor de Teatre, Hullu de Blick Theatre i Vuelos de Aracaladanza; en les funcions de l’escenari del Casal Jove amb l’exhibició de Aupapá de Ziga-zaga Dansa i Pluja de Guillem Albà i Clara Peya, així com les que es van desenvolupar en la Sala d’Exposicions Els Porxets, que va albergar els espectacles En els núvols de la Negra i Tant de bo de la Cia. Quitter. Aforament complet també en el Poliesportiu Cobert per a veure el circ extrem i trasgresor de All genius lare idiot dels suecs Svalard.
La capital de la Ribera Baixa va duplicar amb el MIM aquest cap de setmana la seua població amb un públic completament lliurat i fascinat pels espectacles de carrer. Difícil per no dir impossible, era entrar o travessar aquests dies la plaça de l’Ajuntament, l’escenari del qual va acollir diferents representacions o trobar un buit en la plaça de Sant Pere, abarrotada de gent que va quedar fascinada per la magnètica dansa aèria Far que la Cia Estampades va realitzar en el campanar de l’església.
Impressionant i massiva la participació del públic en l’acció itinerant Doctor Dapertutto amb la qual Teatro del Silencio va posar de matinada la guinda escènica a la jornada del dissabte retent homenatge al centenari de la Revolució Russa. Amb un elenc actoral de més de cent persones i la representació de diversos moments d’aquella fita històrica, la companyia va aconseguir atraure a una multitud de gent que va inundar els carrers de Sueca per a seguir d’a prop tots els esdeveniments d’aquesta representació en les quals no va faltar la neu soviètica.
La qualitat de la programació i el model de gestió i organització de la Mostra Internacional de Mim a Sueca (MIM), patrocinada per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Sueca, la Conselleria d’Educació, Recerca, Cultura i Esport, i la Fundació Bancaixa, ha posat un any més de manifest que s’alça i es manté com el major festival de teatre gestual de l’estat espanyol i un dels tres més importants i prestigiosos d’Europa.
MIM